torstai 8. joulukuuta 2022

Koti

 Missä on kotini? 


Koti

Missä on kotini?

Onko se siellä missä nukun yöni?

Onko se siellä missä vietän aikaani?

Onko se siellä missä on perheeni?

Onko kotini turvapaikkani?

Onko minulla sellaista?

Löytyykö minulle paikkaa;

 missä saan tuntea olevani turvassa?

Kenet päästän kotiini? Omaan tilaani.

Siellä missä minun voimani,

 on minun voimaani.

Siellä missä kultaiset kengät jalassa astutaan alueelleni.

Kohdellaan kunnioittavasti.

Onko kotini siellä missä minulla on hyvä olla?

Missä saan olla oma itseni.

Kotini on mielentilani, siellä missä liikun saan olla kotonani.

Siellä missä minun on hyvä olla, on paikka kodilleni.

Siellä missä on sydämeni – on myös kotini.

Kotini kulkee mukanani,

varjelen sitä sisälläni.

Minun satamani, turvapaikkani – sydämeni.


Kirjoitin yllä olevan tekstin, pohdittuani kotia pitkään ja lopulta annoin "runon" asiakkaalleni läksiäiskortin muodossa.

Koti on paikka, mihin haluaa luoda omannäköisen pesän. Oman tilan, jossa voi olla kuin itse haluaa ja kokee olevansa turvassa. Mutta tämä maailma. Tämä fyysinen näkyvä todellisuus ei aina tarjoa turvaa oikeasta kodista. Kaikkien koti ei ole turvallinen. Siksi pohdin paljon omaa kotiani. Kuka saa tulla kotiini? Kun kaikki ovet ovat auki, koin että minun kunnioittaminen puuttui. Kotiini tuotiin silmien pyörittelyä, ojentamista, arvostelua. Syy, miksi ovet menevät kiinni, on ettei minua hyväksytä sellaisena kuin olen. Joskus kaaottisena, joskus siistinä. Kaikki ei ole sävysävyä ja harmonista, niinkuin ei ole luonteenikaan, eikä elämäni. Mutta miksi taistella? Miksi ..


Maiju

Kuulopuheiden varassa

  Mistähän aloittaisin. Jos luottaa kuulopuheisiin ja tekee päätöksiä niiden varaan, voi tehdä päätöksiä harhaluuloihin perustuen eli valhee...