maanantai 27. helmikuuta 2023

Annan anteeksi


 Anteeksiannolla on hämmästyttävän suuri voima. Kun olin nuorempi, olin ylpeä enkä pyytänyt anteeksi millään. En suostunut myöntää olevani väärässä. Kun kasvoin aikuiseksi, opettelin pyytämään anteeksi, mutta lopulta huomasin, ettei minun tehtäväni ollutkaan aina se anteeksi pyytäminen. Oli opeteltava erottelemaan. Kiltti, empaattinen ja auttava ihminen helposti ottaa kantaakseen muiden taakkoja, niitä jotka eivät itselle kuuluisi. Siinä on ongelmana vain myöhemmin mahdollinen katkeroituminen. 

Mutta anteeksi antaminen itselle, on tärkein ja voimakkain anteeksianto. 

Kohdista tämä itsellesi, kuvittele itsesi seisomaan eteesi  tai seiso peilin edessä ja sano ääneen:

Olen pahoillani, että olen antanut kohdella itseäni huonosti

Anna anteeksi, että olen jättänyt ihan selviäkin merkkejä kuuntelematta

Ansaitsen parasta, annan anteeksi etten ole tarpeeksi huomioinut todellisia tarpeitani

Listaa voisi jatkaa loputtomiin ja sinä voitkin.

Energiaa on kätkettynä hurjia määriä katkeroitumisen ja anteeksiantamattomuuden taakse. 

Se, ettei voi antaa anteeksi väärintekijälle, voi aina antaa anteeksi itselleen, että on antanut kohdella itseään väärin. 

Kun itseään alkaa arvostaa, väärintekijöillä ei ole enää tarttumapintaa sinuun. 

Maiju

Kuulopuheiden varassa

  Mistähän aloittaisin. Jos luottaa kuulopuheisiin ja tekee päätöksiä niiden varaan, voi tehdä päätöksiä harhaluuloihin perustuen eli valhee...