maanantai 12. syyskuuta 2022

Ajatukset ja tunteet

 Ajatukset ja niiden ääneen sanominen





Joku sanoi joskus minulle: "Et ole ajatuksesi, et ole tunteesi". 

Olin tällöin väsynyt, itkuinen ja vihainenkin. 

Ajatuksia ja tunteita risteilee meidän ympärillä. Huonoina päivinä niitä risteilee paljon ja eri vahvuuksilla. Kun huonoja päiviä on, on hyvä olla kiinnittymättä tunteeseen tai ajatuksiin. 

Joskus tulee sanottua kaiken mitä ajattelee –  ääneen. Silloin ei välttämättä tule huomioineeksi, että kuulija voi tarttua niihin ja muokata niistä oman käsityksensä. Jos ajatukset liittyvät käskyttelyyn, pelotteluun tai huoliin –  tulee siirrettyä vain omat tunne taakat muiden kannettavaksi. Kyseessä on silloin tunteen siirto. 

Sain hienon ja kamalan opetuksen. Tyttäreni kanssa riidellessä, hän sanoi minun vertaavan häntä kaksos siskoonsa. En ottanut tuota ajatusta vastaan suoralta kädeltä, koska en nähnyt asiaa samoin. Mutta samana päivänä minulle puhuttiin näin : Hienoa, että olet noin oma-aloitteinen, koska ei ne muut "haukkuma sana" mitään tuollaista ole koskaan tehnyt. Tämä tuntui aika raskaalta. Minua kehuttiin ja toisia haukuttiin. Eli verrattiin. Tämä on myrkyllisen kommunikoinnin kulmakivi. Tällaisilla lauseilla saadaan edistettyä huonoa itsetuntoa ja luotua myrkyllistä ilmapiiriä. Ja näin, sanoja saa huomion pois itsestään. Hänen omiin heikkouksiin ei silloin kiinnitetä huomiota. Tai niin hän luulee. 

Aikanaan minua kehuttiin muiden kustannuksella. Olet kivempi kuin tuo koska.. 

Ihmiset harvoin ovat pahan tahtoisia, mutta monikaan ei tajua omien puheiden seurauksia. Esimerkiksi viaton juoruilu, voi muuttua mustamaalaamiseksi. Tai vertailu, nostaa toisen heikkoudet esiin ja laskee itsetuntoa. 

Usein puhutaan, että nainen on naiselle susi. Olen pyrkinyt tätä ajatusta pehmentämään kohdaltani, sillä elin aikanaan maskuliinisessa ympäristössä, jossa naisellisuus oli uhka. Kaikki naisiin ja kauneuteen liittyvä, piti piilottaa. Nyt olen kauneudenhoitoalalla. Hassua. Siellä tehtäväni on nimenomaan nostaa naisten itsetuntoa kohti naisellisuutta. 

Mikään ei ole kauniimpaa kuin kauniisti itsensä kantava nainen. 



Jos ympäristössä ei tajua roolejaan, voi ilmapiiri olla myrkyllinen. Ja mitä elämästä olen oppinut, niitä harvoin tiedetään. Harva on niin kehittynyt henkisesti, että hän tajuaisi roolinsa, mitä hän viestittää ympäristölleen. Se on vaikeaa. 

Yhden asian kanssa olen ehdoton. Esimerkiksi toisen ammattitaidon arvosteleminen kuuluu ala-arvoisiin käytösmalleihin. Ammattitaitoon voidaan luokitella myös äitiys tai mikä tahansa rooli, oli kyseessä sitten opiskelija tai mikä tahansa muu. 

Kun me lähdemme arvostelemaan tai arvioimaan pyytämättä toisen kykyä toimia - me altistamme ympäristömme pahan puhumisen kulttuurille. Jos tästä nousee riitojen kierre, voi aloittaja ymmärtää tämän silloin niin, että vastapuoli ei vain kestä kritiikkiä. Mutta tämä ei ole näin. Jos minä arvostelen toisen tapaa, nostan silloin itseni tai minun egoni nostaa itseni toisen yläpuolelle. Olen muka parempi kuin hän. Se ei todellakaan tee minusta parempaa, vaan lähinnä heikon itsetunnossani. Siksi tällaiset asiat on hyvä tiedostaa. Tällaiseen kun lähtee, se ei ole osoitus vahvasta ammattitaidosta, vaan epävarmasta ammattitaidosta. 

Meitä ohjailee alitajuiset käytösmallit ja juuri siksi tänä päivänä on tärkeää kunnioitus. Toisen kunnioitus. 

Et ole ajatuksesi, etkä ole tunteesi. Mutta ympärillämme leijuu erilaisia egoistisia käytösmalleja, haitallisia ja myrkyllisiä juoru-kerhoja ja jos emme pidä varaamme, saatamme tipahtaa suden suuhun, eikä lopputulos ole mitään muuta kuin huono. Tavallaan se tuo meitä yhteen, kun meillä on yhteinen vihollinen. Voimme purkaa suuttumuksemme siihen, eikä toisiimme, mutta tästäkin kannattaa päästä yli ja pyrkiä siitä pois. Sillä, se ei vie itsetuntoamme ainakaan hyvään suuntaan. Vaan heikkoon suuntaan. Hyvä itsetunto ei tarkoita vahvaa persoonaa. Joka on silminnähtävästi vahva. Hyvä ja terve itsetunto kunnioittaa muita. Kunnioitukseen ei sisälly muiden manipulointi. Nonih, tulipas taas jyrkkä kirjoitus. 


Maiju

Kuulopuheiden varassa

  Mistähän aloittaisin. Jos luottaa kuulopuheisiin ja tekee päätöksiä niiden varaan, voi tehdä päätöksiä harhaluuloihin perustuen eli valhee...